Nultolerantie voor alcohol in het verkeer?
Er gaan recent stemmen op om nultolerantie voor alcohol in het verkeer in te voeren. Momenteel is de norm 0,5 promille (en 0,2 voor beroepschauffeurs). Enerzijds zou een nultolerantie duidelijker zijn. Je hoeft in dat geval niet meer na te denken over hoeveel je nu wel of niet mag drinken als je nog met de wagen wil rijden. Anderzijds zal een wetswijziging alleen geen oplossing bieden.
De best presterende Europese landen wat betreft alcohol en verkeer zijn Zweden, Nederland, Finland en Estland. In die vier landen rijden de minste bestuurders onder invloed. Toch geldt er geen nultolerantie. In Zweden en Estland staat de teller op 0,2 promille alcohol in het bloed als bovengrens. Voor Finland en Nederland is 0,5 promille de norm. Zelfs Groot Brittanië, waar nog steeds 0,8 promille geldt, doet het beter dan België, zowel wat betreft dronken bestuurders als ongevallen onder invloed...
In Tsjechië, Slowakije, Hongarije en Roemenië is de nultolerantie wel van kracht, maar toch blijven die landen kampen met veel verkeersdoden.
Volgens een aantal mobiliteitsexperts zijn twee factoren meer doorslaggevend dan louter en alleen een strengere wetgeving. Ten eerste mentaliteitswijziging, die reeds kan ingezet worden bij volgehouden educatie op school, en verder kan verspreid worden via de media. Belgen doen er aan de toog nog altijd lacherig over dat 'het wel zal lukken om thuis te geraken' of dat ze 'goede binnenwegen kennen waar niet gecontroleerd wordt'.
Ten tweede het aantal controles dat uitgevoerd wordt. In landen die goed presteren op het vlak van verkeersveiligheid ligt het aantal gerapporteerde controles ook hoog.